Friday, July 9, 2010

Translation #2: Strauss's Praise of Rosenzweig and Cohen

This text was published in the Jüdische Wochenzeitung für Kassel, Hessen, und Waldeck on December 13, 1929. I know nothing else about the publication details, other than that the text indicates that it was written on the occasion of a donation of Hermann Cohen's writings to the Academy for the Science of Judaism. It does not reveal much about Strauss's philosophical position at the time, but it does at least reveal the reverence he expressed towards the important Jewish thinkers of the day. And, it's longer than the Heidegger text from before, and is in fact a complete work. I've realized that I really need to read The Star of Redemption. After the thesis is finished, for sure. I'll also mention that some of the translation below is quite awkward, and I'm not sure how to fix it up.

Franz Rosenzweig und die Akademie für die Wissenschaft des Judentums (1929)

from Leo Strauss, Gesammelte Schriften 2, 363-364

Das eigentliche Gründungs-Dokument der Akademie für die Wissenschaft des Judentums ist der offene Brief “Zeit ist’s…Gedanken über das Bildungsproblem des Augenblicks,” den Franz Rosenzweig, mitten im Kriege, an Hermann Cohen gerichtet hat. In diesem Brief wurde der Gedanke der Akademie zum ersten Male entwickelt, daß die Verwirklichung alsbald in die Wege geleitet werden konnte. Franz Rosenzweig is der Gründer der Akademie.

Franz Rosenzweigs Idee war seiner ausgesprochen Absicht nach politisch gemeint. Es war diesem Mann, der sich als Denker und als Gelehrter um die Wissenschaft so große Verdienste erworben hat, nicht um Wissenschaft zu tun, als um eine “Selbstverständlichkeit,” um etwas, das der Verantwortung vor einer anderen, einer höheren Instanz nicht bedürfte; es war ihm zu tun um das Judentum. Die Verantwortung für unser Sein als Juden hat er als die Norm aller Wissenschaft des Judentums mit einer Eindringlichkeit, die wir nicht vergessen können, behauptet. Franz Rosenzweig wird allen, die sich um diese Wissenschaft bemühen, immer der Mahner an ihre eigentliche Aufgabe bleiben.

Als ein “großes Geschenk” der Akademie an die deutsche und die Weltjudenheit hat Franz Rosenzweig, der bis zu seinem Tode der Philosophischen Kommission der Akademie und dem Kuratorium der Hermann-Cohen-Stiftung bei der Akademie angehörte, die “Jüdischen Schriften” Herman Cohens begrüßt. Dieses Werk wird immer mit dem Namen Franz Rosenzweig verknüpft bleiben: in seiner Einleitung zu diesen Schriften hat Franz Rosenzweig dem größten Lehrer des deutschen Judentums ein Denkmal gesetzt, das die Erinnerung an diese beiden verehrungswürdigen Männer—an den Gerühmten und an den Rühmenden—in gebührender Vereinigung allen Späteren überliefern wird.


“The authentic foundational document of the Academy for the Science of Judaism is the open letter “It is time…Thoughts on the Cultural Problem of the Moment” which Franz Rosenzweig, in the midst of the war, directed to Hermann Cohen. In this letter the thought of the Academy was for the first time developed, in the ways that the realization could be conducted immediately. Franz Rosenzweig is the founder of the Academy.

Franz Rosenzweig’s idea was meant as his expressed political intention. It was this man, one who himself rendered such large services as a thinker and as a teacher of science, [but] not to do science as a ‘self-understanding,’ as something which did not require responsibility before another, higher instance; to him, it was to do with Judaism. He maintained the responsibility of our being Jews as the standard of all science of Judaism with an urgency which we cannot forget. Franz Rosenzweig will remain, for all who trouble themselves with this science, the reminder of its authentic task.

As a ‘large gift’ to the Academy and the German and World Jewry, Franz Rosenzweig welcomed the ‘Jewish Writings’ of Hermann Cohen, which until his death belonged to the Philosophical Commission of the Academy and the board of trustees of the Herman-Cohen-Foundation at the Academy. This work will always remain connected to the name Franz Rosenzweig: in the introduction to these writings, Franz Rosenzweig has composed a monument to the greatest teacher of German Judaism, [one] which will hand down the remembrance of these two worthily revered men—to the glorified and the glorifiers—in fitting unity with all those to come."

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